8. Rintamalta evakkoon

TAVOITE: Oppilaat tiedostavat, että romanit puolustivat Suomea siinä missä muutkin ja pohtivat, miksi romaneja ei sodan jälkeen kohdeltu samoin kuin muita.
MATERIAALIT: Video Suomen romanien tuntematon sota (Ylen Elävä arkisto, 10 min.)
TOTEUTUS: Oppilaat katsovat videon ja pohtivat sen jälkeen

a) Mikä oli romanien rooli talvi- ja jatkosodassa? Montako romania soti toisen maailmansodan aikana Suomen armeijassa?

b) Miten romaninaiset ja –lapset selvisivät, kun miehet olivat rintamalla?

c) Miten romanievakkojen kohtelu erosi muiden evakkojen kohtelusta?

d) Miten evakkojen erilainen kohtelu on vaikuttanut romaneihin asennetasolla ja konkreettisesti (mm. asuntokurjuus, koulunkäynti- ja työnsaantivaikeudet jne.) Näkyvätkö vaikutukset vielä tänä päivänä?

VINKKI: Videon sijasta / lisäksi voitte lukea romaniveteraani Tenho Mäntyniemen haastattelun Romanisotilas tarttui aseen sijasta lapioon

Helsingissä, Hietaniemen hautausmaalla on sodissa vuosina 1939–1945 kaatuneiden romanien muistomerkki. Kuva: Malla Laitin kokoelmat.