5. Rauhanomaisesti rinnakkain

TAVOITE: Pohtia sitä, miten romanien ja pääväestön suhteet ovat kehittyneet: aina ei olla oltu niin erillään kuin nykyään. Lisäksi antaa taustatietoa siitä, miksi romanien koulutushistoria on niin lyhyt.
MATERIAALIT: Haastatteluote Yhteishenki oli mustalaisilla, teksti Yöksi tuttuun taloon ja ensimmäisen romanitaustaisen opettajan haastattelu Ensimmäinen romanikoulu Viipuriin (linkit Romanit.fi -sivuille).
TOTEUTUS: Oppilaat kuuntelevat ja lukevat tekstit ja pohtivat sen jälkeen

a) Millaiset suhteet romaneilla ja valtaväestöllä oli 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa?

b) Millaiset suhteet ovat nykyään?

c) Tunnetko itse yhtään romania?

d) Miten majapaikan pyytäjiin suhtauduttaisiin tänä päivänä?

e) Miksi romanilapset eivät voineet käydä koulua samalla tavalla kuin muut lapset?

f)  Muistatko, miten itse opit lukemaan? Millainen tilanne se oli? Miltä se tuntui?

g) Mitä hyvää ja huonoa kiertävässä elämäntavassa oli?

VINKKI: Katsokaa oppilaiden kanssa ote elokuvasta Ganes (2007). Elokuvan alussa Remu Aaltonen kasvaa vaatimattomissa oloissa Vantaan Ruskeasannalla. Romaniperheen asuntona on junan vaunu ja jo teini-iässä Remu on jättänyt koulun kesken.

Voitte jatkaa keskustelua ja pohtia, miltä tuntuisi käydä koulua vaikkapa asuntovaunusta käsin. Miten tärkeitä ulkoiset puitteet (oma huone, työrauha, ruoka, rauhallinen nukkumapaikka jne.) ovat koulunkäynnille?