3. Lahjakkuuden lajit

TAVOITE: Osoittaa, että on erilaista osaamista ja lahjakkuutta. Pohtia, miten koulussa suhtaudutaan muuhun kuin kouluaineisiin liittyvään osaamiseen.
MATERIAALIT: Tekstit Erilaista osaamista (teksti alla) ja Tärkeät sosiaaliset taidot (linkki Romanit.fi -sivuille)
TOTEUTUS: Oppilaat lukevat tekstit ja pohtivat sitten

a) Kumpi pojista on romani: Jaakko vai Kyösti? Miksi arvelet näin?

b) Mitkä ovat romanilasten ja –nuorten vahvuudet koulussa? Entä missä asioissa heillä voi olla vaikeuksia?

c) Miten koulumaailma suhtautuu romanien arvossa pitämiin asioihin, kuten ulospäin suuntautuneisuuteen ja tunteiden näyttämiseen?

d) Mitkä ovat omat vahvuutesi ja kehittämiskohteesi koulussa?

1. TEKSTI

Erilaista osaamista

Jaakko on kahdeksasluokkalainen, 14-vuotias poika. Jaakko on hyvä koulussa, varsinkin matematiikassa.

Jaakon luokkakaveri Kyösti sen sijaan ei oikein pärjää matematiikassa. Jaakko on monesti ihmetellyt kotona vanhemmilleen, miten matematiikka voi olla jollekin niin vaikeaa, kuin se Kyöstille on. Jaakko sai viimeksi kokeesta kympin, Kyösti vitosen.

Jaakko ja Kyösti tuntevat toisensa luokasta, mutta eivät ole sen enempää tekemisissä keskenään. Kerran, kun Jaakon äiti ja isä ovat lähikaupan kassajonossa, Kyösti sattuu tulemaan viereiselle kassalle. Hän aloittaa heti iloisesti keskustelun heidän kanssaan.

- Hei, tehän olette Jaakon vanhemmat? Mitä Jaakolle kuuluu? Kertokaa hänelle terveisiä, huomenna nähdään koulussa.

Jaakon äiti on ihmeissään. Tämäkö on se sama poika, josta Jaakko puhuu aina vähän vähättelevään sävyyn. Iloinen, ulospäinsuuntautunut ja kohtelias poika. Jaakko ei olisi ikimaailmassa aloittanut keskustelua luokkakaverinsa vanhempien kanssa, ei vaikka tuntisi nämä paremminkin.

Illalla äiti huomauttaa Jaakolle, että osaamista on montaa lajia. Toinen voi olla lahjakas matematiikassa, toinen sosiaalisesti taitava. Kumpiakin taitoja tarvitaan.

2. TEKSTI

Tärkeät sosiaaliset taidot

VINKKI: Tutustukaa myös Marko Stenroosin kolumniin Onko hyväksi, että romani kouluttautuu? (Romanit.fi -sivuilla) Stenroos pohtii, miten romanien suhtautuminen koulutukseen on muuttunut viime vuosikymmeninä.