1. Kuka täällä asuu?

TAVOITE: Pohtia, mikä yhdistää ja mikä erottaa romaninuoria ja pääväestön nuoria. Osoittaa, että nuoret ovat samanlaisia taustastaan riippumatta.

MATERIAALIT: Kuva 14-vuotiaan Samiran huoneesta + pätkä hänen haastattelustaan. Koko haastattelu lopuksi.

TOTEUTUS: Oppilaat lukevat alla olevan pätkän Samiran haastattelusta ja näkevät kuvan hänen huoneestaan. Sen jälkeen he pohtivat

a) Minkä ikäinen nuori on? Onko hän tyttö vai poika?
b) Kuvaile nuorta: mistä hän pitää, mitä tekee vapaa-aikanaan, mitä harrastaa, missä asuu, millaisiin vaatteisiin hän pukeutuu, millainen on hänen perheensä jne.?

Kun oppilaat ovat vastanneet näihin kysymyksiin, he lukevat Romanit.fi -sivustolla koko haastattelun. Pohtikaa tämän jälkeen yhdessä

a) Vaikuttaako Samiran etninen tausta käsitykseesi hänestä? Miksi?
b) Mikä yhdistää ja mikä erottaa romaninuoria ja pääväestön nuoria?
c) Miksi romanivaatteiden pukeminen on Samiralle iso asia?

1. KUVA JA TEKSTIKATKELMA

Kuva: Maria Friman

”Opettajat sanovat usein, että olen aika villi. Toisaalta olen saanut hyvääkin palautetta keskittymiskyvystäni. Kaiken kaikkiaan koulu on mukava paikka ja opiskelu sujuu hyvin. Minulla on paljon kavereita. Äidin mielestä voisin olla enemmän kotona. Koulupäivän päätyttyä teen läksyt, minkä jälkeen olen kavereiden kanssa. Katselemme leffoja, olemme kaupungilla – ihan vain chillailemme.”

2. KOKO HAASTATTELU JA KUVA

Ihan kuin muutkin (Linkki Romanit.fi -sivuille)

Samira Asp on kuin kuka tahansa kahdeksasluokkalainen. Kaverit ja koulu vievät ajasta suurimman osan. Romanitausta näkyy lähinnä kotiintuloajoissa.

VINKKI: Samaa teemaa jatkaa tehtävä 2 tässä aineistossa.