22. Eriarvoisuus esiin

TAVOITE: Suvaitsevaisuuden ja tasa-arvon merkityksen pohtiminen, eriarvoisuuden huomaaminen Suomessa.
MATERIAALIT: Kansakunnan kalenteri: syrjintä (Ylen Elävä arkisto, 4 min.)
TOTEUTUS: Oppilaat katselevat videon ja pohtivat sen jälkeen

a) Mitä tasa-arvo tarkoittaa?

b) Onko Suomi tasa-arvoinen maa?

c) Kuka sinusta on huonoimmassa asemassa Suomessa: vammaiset naiset, somalit, romanit, syrjäytyneet keski-ikäiset miehet, masentuneet nuoret vai jotkut muut? Miksi?

d) Tulisiko etnisten vähemmistöjen mukautua suomalaisen pääväestön kulttuuriin vai valtakulttuurin muuttua? Onko aito moninaisuus mahdollista ja mitä se tarkoittaisi?

e) Pohdi, mikä on kielen merkitys vastakkainasettelussa? Miksi mustaihoista ihmistä ei saa haukkua ja nimitellä, mutta romaneja saa (vrt. romanivitsit vs. neekerivitsit)?

VINKKI: Lukekaa artikkeli Romanien ja afrikkalaistaustaisten syrjintä ravintoloissa vakiintunut maailma.net -sivuilta. Pohtikaa sen jälkeen, miksi romanit eivät päässeet ravintoloihin ja mitä tämä kertoo suomalaisesta yhteiskunnasta?