16. Musiikki rajojen rikkojana

TAVOITE: Tarjota oppilaille maistiaiset romanimusiikista eri aikoina ja pohtia niiden sanomaa sekä musiikkia ajankuvana.
MATERIAALIT: Hortto Kaalon kappale Miksi ovet ei aukea meille (Yle Elävä arkisto, 1970) ja räppäri Bullen kappale Permu (Youtube, 2011).
TOTEUTUS: Oppilaat kuuntelevat laulut ja pohtivat sen jälkeen

a) Millaisen kuvan kappaleet antavat romaneista? Entä suomalaisesta yhteiskunnasta?

b) Millainen kuva sinulle tuli kappaleiden esittäjistä, Hortto Kaalo –yhtyeestä ja räppäri Bullesta?

c) Kumman tyylinen musiikki on sinusta tehokkaampaa ennakkoluulojen kitkemisessä? Miksi?

VINKKI: Voitte laajentaa tehtävää tutustumalla Meijän puolue –materiaaliin, jonka voi tilata www.yhdenvertaisuus.fi -sivujen kautta. Meijän puolue on tiedotuskampanja, jonka tavoitteena on herättää ajatuksia romanien tilanteesta Suomessa. Kampanjan kohderyhmänä ovat erityisesti nuoret. 45-minuuttinen materiaali sisältää musiikkivideoiden lisäksi muun muassa GG Caravan –yhtyeen solistien haastatteluja.

VINKKI: Oppilaat voivat suunnitella/toteuttaa ryhmissä oman musiikkivideon, joka kertoo jotain olennaista heidän elämästään ja nyky-yhteiskunnasta. Millainen on kappaleen musiikkityyli? Mistä kappale kertoo? Millaisia asioita, ihmisiä ja ilmiöitä videolle tulee?