Mannettelu haittaa oppimista

Siinä oli alussa vähän semmosta pientä. Se oli nimittelyä ja kyllä siinä joskus kiinnikin kävi, mutta se jäi siihen pariin kertaan. Se hoitu sitten kun puhuttiin opettajan kanssa. (...) Kyllä se silti vaikka sitä ei näy päällisinpuolin, niin kyllä se aina koskee.
- 16-vuotias romanipoika (Enemmän samanlaisia kuin erilaisia)

Yksi syy romanioppilaiden luvattomiin poissaoloihin ja muihin ongelmiin koulussa on, että heitä kiusataan.

Lapsiasiavaltuutetun toimiston muutama vuosi sitten tekemän selvityksen mukaan joka viides romanilapsi ja -nuori on kokenut koulussa vakavaa ja toistuvaa

koulukiusaamista. Romanioppilaiden kokema kiusaaminen on kaksi kertaa yleisempää kuin kiusaaminen kouluissa keskimäärin.

Aikuisten esimerkki tärkeä 

Romanilasten ja -nuorten kokema kiusaaminen on pääasiassa nimittelyä, ”mollaamista”, ”mannettelua” ja porukan ulkopuolelle sulkemista. 39 prosenttia on kokenut lisäksi satunnaista nimittelyä ja kiusaamista.

Joka viides romanilapsi on kokenut koulussa vakavaa ja toistuvaa koulukiusaamista.

Stereotypinen käsitys romaneista siirtyy helposti sukupolvelta toiselle.

Aikuisten esimerkki ja esikuvat ovat tärkeitä: romanilasten kiusaamistapaukset ovat erittäin harvinaisia sellaisissa kouluissa, joissa työskentelee esimerkiksi romanitaustaisia koulunkäyntiavustajia.

Romaninuorten kohtaamat ennakkoluulot eivät lopu koulun pihasta poistuttaessa, kuten seuraavasta esimerkistä käy ilmi:

Ne [vartijat] kyttää ja sitte ne saattaa sanoa, että näytä taskus. Ne saattaa ihan oottaa kaupan oven edes, et näytäpä taskus.
-14-vuotias romanityttö (Enemmän samanlaisia kuin erilaisia)

Lähteet:
Junkala Pekka, Tawah Sanna: Enemmän samanlaisia kuin erilaisia. Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja, 2009:2.